Vrijwilligerswerk bij de bibliotheek

Ben je al vrijwilliger?

Je vindt de informatie die je nodig hebt in ons vrijwilligersportaal.

Ga naar het VrijwilligersDossier

Ben je op zoek naar vrijwilligerswerk?

Als vrijwilliger bij de Westfriese Bibliotheken ben je een vertrouwd gezicht in de vestiging. Geef bezoekers een warm welkom als gastheer/-vrouw en help ze vinden wat ze zoeken. Geef kinderen een goede start met boeken als voorleesvrijwilliger. Help bezoekers om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen als ondersteuner bij activiteiten. Ook je eigen kennis groeit door trainingen en ervaringen die je bij ons opdoet. Als vrijwilliger ben je gratis lid van de Westfriese Bibliotheken.

Bekijk de actuele vrijwilligersvacatures

Vrijwilligers gezocht

"Je wil toch bijdragen aan iets moois"

Als vrijwilliger merk je dat je een vertrouwd gezicht wordt voor de bezoekers. Ze vinden het prettig om jou te herkennen en dat jij hen herkent.

Zo kun je veel voor ze gaan betekenen: een praatje, een persoonlijk advies, een luisterend oor. Dat brengt waardering en geeft voldoening.

"Je hoeft geen boekenwurm te zijn"

De bibliotheek is zoveel meer dan boeken. Met cursussen, lezingen en ontmoetingsbijeenkomsten komen bezoekers zich persoonlijk ontwikkelen.

In onze DigiLABs ontwikkelen ze digitale vaardigheden. Je kunt dan ook veel verschillende soorten vrijwilligerswerk doen bij de bibliotheek.

"Ik kan met een uurtje per week al iets betekenen!"

Je hoeft niet hele dagen beschikbaar te zijn voor vrijwilligerswerk bij de Bibliotheek. Er zijn al mogelijkheden vanaf een uurtje per week en we kunnen zelfs op afroep werken voor bijvoorbeeld ondersteuning bij eenmalige evenementen. Maar kandidaten die beschikbaar zijn voor dagdelen zijn ook van harte welkom!

Goed Geregeld!

De Stichting Westfriese Bibliotheken neemt vrijwilligerswerk serieus en mag daarom het keurmerk Goed Geregeld dragen van NOV, de Nederlandse belangenorganisatie voor vrijwilligerswerk. We hebben goed nagedacht over hoe vrijwilligerswerk onze organisatie versterkt, we maken heldere afspraken op basis van wederzijdse verwachtingen en je krijgt de ruimte om eigen ideeën in te brengen.

Lees meer over onze Partners & Accreditaties

Vrijwilligers gezocht