1572 De geboorte van Nederland

We vieren 450 jaar vrijheid

Op 1 april 1572 namen de watergeuzen Den Briel in. Vanaf dat moment sloten steeds meer Nederlandse steden zich aan bij de Opstand tegen de Spaanse koning. Ook in West-Friesland. In 2022 en 2023 wordt stilgestaan bij de Opstand, een onzekere en tumultueuze periode waarin het huidige Nederland werd geboren. Tussen 1572 en 2022 liggen 450 jaar, en de waarden die toen werden bevochten, spelen ook nu nog: vrijheid, verdraagzaamheid, verbondenheid, verscheidenheid. Daarom herdenken, want 450 jaar vrijheid is het waard breed bij stil te staan. Bekijk het programma en meld je aan voor deelname.

Bekijk de hele agenda bij het Westfries Archief

Samenwerking

Dit is een project van het Westfries Archief in samenwerking met Archeologie West-Friesland, Westfries Museum, Westfriese Bibliotheken, provincie Noord-Holland en de gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec.

Voor scholieren

Naast publieksactiviteiten, ontwikkelden we voor scholieren in het voortgezet onderwijs een speciaal programma over de kernthema's vrijheid, verbondenheid, verscheidenheid en verdraagzaamheid.

Reizende tentoonstelling

Een reizende tentoonstelling verschijnt op verschillende plekken in West-Friesland, onder andere in bibliotheken. Hier leren inwoners over de geschiedenis  en de betekenis tot op vandaag van de Opstand.

1572 activiteiten

Als er activiteiten op de planning staan voor 1572 bij de Westfriese Bibliotheken, dan zie je ze hiernaast. Klik op de activiteit voor meer informatie en aanmelding.

Bij de bibliotheek

Onze lees-, luister en kijktips